Nasiona chia na odchudzanie – czy to naprawdę działa?

Nasiona chia stały się ostatnio bardzo popularnym składnikiem, który wiele osób wykorzystuje do wspomagania odchudzania. Nasza redakcja sprawdza, jakie właściwości posiada roślina, jak działa i czy rzeczywiście przynosi widoczne efekty odchudzające.

Nasiona chia – szałwia hiszpańska

Chia to roślina zwana inaczej szałwią hiszpańską. Pochodzi z centralnej i południowej części Meksyku oraz Gwatemali. Jej nasiona docenili już starożytni Aztecy i Majowie. Miały one wówczas dodawać energii i wytrzymałości. To właśnie dlatego podawano ją wojownikom z Ameryki podczas podbojów.

Nasiona chia – działanie

Nasiona szałwii hiszpańskiej stanowią bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3. Te jak wiemy dzięki zawartości kwasu linolowego potrafią uchronić przed nowotworem, wspomagają pracę mózgu i serca, poprawiają wzrok, wzmacniają kości oraz odporność. Omega-3 zawarte w nasionach chia docenić powinny także kobiety w ciąży. Wspierają one rozwój płodowy dziecka i jego dobry stan zdrowia już po urodzeniu. Co więcej, roślina wspomaga walkę z cellulitem i hamuje przedwczesne starzenie się.

Nasiona szałwii hiszpańskiej są również bogatym źródłem przeciwutleniaczy i błonnika pokarmowego. Ten ostatni obniża i stabilizuje poziom glukozy we krwi, zmniejsza stężenie złego cholesterolu, przyspiesza przemianę materii, zapobiega zaparciom czy wzdęciom i usuwa z organizmu toksyny. Przyspieszony metabolizm wpływa z kolei na szybsze spalanie tłuszczu odkładającego się w okolicy brzucha i talii. Dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy istotne będzie także to, że błonnik, którego bogatym źródłem są nasiona chia, pozwala każdego dnia wyeliminować z diety nawet ok. 175 kalorii. Co ważne, dzięki nasionom chia zaczniesz także kontrolować swój apetyt. Roślina daje uczucie najedzenia przez długi czas. To sprawia, że można skutecznie wyeliminować podjadanie między posiłkami. Przeciwutleniacze zwarte w chia chronią organizm przed wolnymi rodnikami, które są odpowiedzialne za uszkadzanie komórek naszej skóry, co sprawia, że ta szybciej się starzeje.

Nasiona chia posiadają również wiele istotnych dla osób odchudzających się składników odżywczych i mineralnych, a wśród nich potas, żelazo, wapń, cynk, fosfor, magnez czy selen. Regularne spożywanie nasion chia dodaje także energii. Ten aspekt może okazać się niezwykle istotny dla osób trenujących. Większa energia to intensywniejszy trening, a co za tym idzie więcej spalonych kalorii.

Nasiona chia – skuteczność potwierdzona naukowo

A co o nasionach szałwii hiszpańskiej mówią naukowcy i eksperci żywienia? Jej działanie odchudzające potwierdziły ostatnio badania British Journal of Nutrition. Według opublikowanego raportu roślina pomaga zrzucić zbędne kilogramy przy regularnym dziennym spożywaniu zaledwie jej 25 g. Jedno z badań zauważa także, że dodawanie nasion chia do śniadania np. jogurtu, zapewnia uczucie sytości przez wiele godzin. Dzięki temu testujący mogli zmniejszyć ilość spożywanych kalorii, a także nie podjadali. Uniwersytet z Toronto potwierdza z kolei, że nasiona szałwii hiszpańskiej zapobiegają wystąpieniu chorób układu krwionośnego.

Jak spożywać nasiona chia na co dzień?

Nasiona chia bardzo dobrze wpływają na zrzucenie zbędnych kilogramów. Należy jednak przestrzegać ich zalecaną dzienną dawkę, ponieważ w innym przypadku można zaobserwować pewne działania niepożądane. Widoczne i bezpieczne efekty można zauważyć przy włączeniu do swojej diety ok. 25g nasion szałwii hiszpańskiej każdego dnia. Dietetycy zauważają, że wystarczy już miesiąc regularnego spożywania rośliny, aby odnotować utratę zbędnych kilogramów. Nasiona chia należy spożywać wraz z posiłkiem oraz obficie popić je wodą lub sokiem. Aby roślina mogła zacząć działać, należy spożywać ok. 2 litrów płynów każdego dnia. W ofercie większości sklepów znajdziesz nasiona chia także w postaci proszku. Tak przygotowane możesz dodawać do deserów, sosów czy chociażby zup.

Nasiona chia – działania niepożądane

Jak większość składników także i nasiona szałwii hiszpańskiej spożywane w zbyt dużych ilościach mogą zaszkodzić organizmowi. U stosujących ją w nadmiarze panów można zauważyć zwiększenie ryzyka zachorowań na raka prostaty. Przesadzanie z ilością chia w codziennej diecie może prowadzić także do biegunki czy niestrawności.

Nasiona chia to współcześnie bardzo popularna roślina. Pomaga ona zrzucić zbędne kilogramy, a także zapobiega nowotworom, chorobom serca, wspomaga wzrok czy dodaje energii. Jej zalecana dzienna dawka to 25g i nie należy jej przekraczać. W przeciwnym wypadku mogą pojawić się pewne działania niepożądane, które szczególnie dotkliwie zadziałają na nasz układ pokarmowy.

Dodaj komentarz