Jak się nie odchudzać?

Szybkie diety odchudzające są najzwyczajniej w świecie żerowaniem na ludzkiej naiwności. Nie wspominając o zdrowiu! Zazwyczaj prowadzą do efektu jojo, nadmiernego wypadania włosów, anemii, a w skrajnych przypadkach nawet do śmierci!

Dlaczego zrzucenie 7 kg w tydzień jest niemożliwe?

Aby schudnąć 1 kilogram, trzeba spalić ok. 7000 kcal, co odpowiada:

  • 10 h biegania
  • 14 h skakania na skakance
  • 15 h jeździe na orbitreku
  • 16 h spędzonym na basenie
  • 18 h zumby

Wyobrażasz sobie biegać przez 10 godzin dziennie, nie jedząc?? Przecież to chore! A gdzie czas na normalność? Pracę, dom, rodzinę, znajomych??? Ok, trochę mnie poniosło. Wierzę w to, że jesteś racjonalnie myślącą kobietą. Zdajesz sobie sprawę z tego, że Twój organizm kiedyś musi się zregenerować. Potrzebuje odpoczynku, a przede wszystkim jedzenia! Bez nich nie jest w stanie normalnie funkcjonować!

Jak mądrze i skutecznie ćwiczyć?

Ilość treningów odgrywa kluczową rolę w procesie kształtowania sylwetki. Zbyt mała nie pozwoli osiągnąć zamierzonych efektów, zbyt duża doprowadzi do przetrenowania.

Przetrenowanie – pierwszym niepokojącym objawem, który powinien zwrócić nasza uwagę jest niechęć do ćwiczeń. W następnej kolejności narastające uczucie zmęczenia oraz senności. Może również pojawić się poddenerwowanie, rozdrażnienie, apatia. Nie wspominając o spadku odporności! Podsumowując: cały organizm zaczyna szwankować.

Ilość treningów jest uzależniona od celu jaki chcemy osiągnąć oraz indywidualnych predyspozycji organizmu:

  • płci
  • wieku
  • wagi
  • wzrostu
  • wydolności

Jeżeli do tej pory Twoja aktywność sprowadzała się do leżenia na kanapie i przewracania z boku na bok, zacznij od 1-2 treningów tygodniowo. Z czasem będziesz mogła zwiększyć ich ilość. Po prostu, musisz nabrać kondycji. Zadbaj o to, aby jedna sesja trwała minimum 45 minut! Najlepsze efekty osiągniesz wykonując tradycyjne ćwiczenia kardio. Bieganie, pływanie, jazda na rowerze.

Dieta niskokaloryczna

Ok. Kwestię aktywności fizycznej mamy już za sobą. Teraz skupmy się na diecie. W dalszym ciągu nie brakuje osób, które hołdują przekonaniu „im mniej jesz, tym więcej chudniesz”. O czym świadczy niesłabnąca popularność niskokalorycznych diet. Chcemy szybkich efektów, więc zaczynamy się głodzić. Kompletnie nie zważając uwagi na konsekwencje, które płyną ze stosowania tego typu praktyk.

  • Pierwsza, najważniejsza z punktu widzenia każdej osoby będącej na diecie to efekt jojo. Wskaż mi chociaż jedną osobę, która nie przytyła po diecie kopenhaskiej, kapuścianej czy owocowej. Stawiam duże piwo! A nie przepraszam, będąc na diecie nie można pić piwa! Bzdura!
  • Podstawą skutecznego odchudzania jest ujemny bilans kaloryczny. Załóżmy, że aby utrzymać aktualną wagę musisz jeść 2000 kcal dziennie. Aczkolwiek nie jesteś zadowolona z tego, co widzisz w lustrze. Postanawiasz przejść na dietę. W związku z tym od powyższej wartości odejmujesz 300 kalorii. Suma sumarum spożywasz 1700 kcal dziennie. To od Ciebie zależy jak zagospodarujesz tę pulę. Możesz zjeść trzy czekolady i wypić jedno piwo lub postawić na pełnowartościowe posiłki, które odżywiają Twój organizm i dodadzą Ci energii na cały dzień. Bez względu na to, który model żywieniowy wybierzesz będziesz tracić na wadze! Jesz mniej niż potrzebuje Twój organizm – chudniesz. Czysta matematyka.
  • Stosując niskokaloryczną dietę spowolnisz metabolizm. Zaczniesz tyć zamiast chudnąć! Twój organizm nie jest głupi! Zaczyna magazynować tłuszcz na gorsze czasy, zamiast go spalać!
  • Staniesz się rozdrażniona i poirytowana. Aby Twój układ nerwowy mógł prawidłowo funkcjonować, potrzebuje jedzenia!
  • Stosowanie niskokalorycznych diet sprowadza się zazwyczaj do spożywania jednej grupy produktów. Modelowym przykładem jest Dukan. Monotonny jadłospis rozleniwia pracę jelit, przyczyniając się tym samym do problemów z wypróżnianiem, którym często towarzyszy wzrost wagi! Nasza frustracja sięga zenitu!
  • Jedną z najgroźniejszych konsekwencji jest niedożywienie. Jeśli się głodzisz, w Twoim ciele pojawiają się niedobory witamin i minerałów, o których świadczy m.in. nadmierne wypadanie włosów czy zanik miesiączki…
  • Uczucie zmęczenia fizycznego i psychicznego towarzyszy praktycznie każdej osobie stosującej niskokaloryczną dietę. Wykonywanie codziennych czynności zaczyna być dla nas bardzo problematyczne.
  • W ciągu dnia odczuwamy nieustanny głód. Nasze myśli krążą tylko i wyłącznie wokół jedzenia. Nie możemy skupić się na pracy i nauce.
  • Paradoksalnie, większość dnia spędzamy w kuchni. Liczymy kalorie, kontrolujemy makroskładniki. Całkowicie rezygnujemy z życia towarzyskiego. W końcu spotkania ze znajomymi wiążą się zazwyczaj z wyjściem do knajpki czy pubu. Izolacja i skupienie się tylko i wyłącznie na sobie może doprowadzić do depresji lub załamania psychicznego!

Diety, których powinnaś unikać!

  • Kapuściana
  • Kopnehaska
  • Dieta dr Dukana
  • Dieta baletnicy
  • hCG
  • Słoiczkowa
  • Owocowa
  • Głodówka
  • Dieta dostarczająca mniej niż 1000 kalorii dziennie

 

Dodaj komentarz