Jak przestać jeść słodycze? Jak przestać jeść cukier?

Życie bez słodyczy? Phi! Też mi wyzwanie. Nie kupujemy – nie jemy. Życie bez cukru to jest dopiero coś! Otóż cukier znajduje się w praktycznie każdym produkcie spożywczym, nawet w wędlinie! Gdybyśmy chcieli całkowicie go odstawić, musielibyśmy całkowicie zrezygnować z jedzenia. Tak, dobrze czytasz – całkowicie! Warzywa i owoce, choć są bardzo zdrowe również zawierają cukier!

Cukier cukrowi nierówny

Co widzisz przed oczami, słysząc hasło „cukier”. Niech zgadnę, biały woreczek z niebiesko-czerwonymi akcentami. To właśnie nim słodzisz kawę, herbatę, ciasta i desery. A czy słyszałaś o czymś takim jak ksylitol, stewia czy erytrytol? Jeśli nie, musisz jak najszybciej uzupełnić braki!

Surowcem z którego pozyskuje się cukier w naszym kraju jest burak cukrowy. Proces produkcji wygląda następująco:

  1. Uzyskanie soku z korzenia buraka cukrowego
  2. Oczyszczanie i zagęszczanie soku
  3. Wykrystalizowanie z niego sacharozy

Dokładnie w ten sposób powstają te białe malutkie kryształki. Niech Cię nie zwiedzie ich wygląd! Te słodkie cudeńka nie mają nic wspólnego ze zdrowiem!

  • Po pierwsze, nie mają żadnych wartości odżywczych
  • Po drugie, uzależniają

Zresztą nie bez powodu mówi się, że cukier to biała śmierć!

10 negatywnych skutków spożywania cukru! 

  • sprzyja nadwadze i otyłości
  • osłabia odporność, pamięć i koncentrację
  • przyspiesza proces starzenia się organizmu
  • powoduje próchnicę
  • sprzyja chorobom układu pokarmowego
  • podnosi poziom cholesterolu we krwi
  • sprzyja zaparciom i hemoroidom
  • powoduje nerwowość i niepokój
  • stanowi idealną pożywkę dla grzybów i bakterii
  • obniża poziom testosteronu u mężczyzn oraz estrogenu u kobiet

Polska cukrem stoi 

Polacy kochają cukier. W minionym roku zjedliśmy go po 40 kg na głowę! Niemożliwe? Uważam, zupełnie inaczej. Spójrz na poniższą grafikę? I co? W dalszym ciągu masz jakieś wątpliwości?

 

Jak odstawić cukier?

Tak jak już zdążyłam wspomnieć, całkowite wyeliminowanie cukru z diety jest niemożliwe! Dietetycy zalecają przede wszystkich ograniczenie spożycia żywności przetworzonej. Czyli:

  • słodkich napojów gazowanych
  • słodyczy
  • fast-foodów
  • dań typu instant

A dodatkowo zachęcają do czytania etykiet! Lepiej nie kupować tych, które na pierwszym miejscu w składzie mają cukier lub syrop glukozowy czy glukozowo-fruktozowy. Decydując się na ten krok musisz mieć świadomość tego, że Twoje samopoczucie może ulec pogorszeniu. Pamiętaj jednak, że to minie.

Czym zastąpić cukier?

Według specjalistów najlepszym wyborem będzie ksylitol bądź erytrytol.

  • Ksylitol – to cukier pozyskiwany z brzozy. Jeden z najbardziej popularnych zamienników cukru. Smakuje praktycznie tak samo jak zwykły, a jest o wiele mniej kaloryczny. Dba nie tylko o naszą figurę, ale również o zęby – zapobiega próchnicy! To nie wszystko! Najnowsze badania naukowe donoszą, że ksylitol zwiększa przyswajalność wapnia, chroniąc nas tym samym przed osteoporozą.
  • Erytrytol – zawiera zaledwie 20 kcal/100 g. Stanowi idealne rozwiązanie dla cukrzyków, gdyż ma przyjazny indeks glikemiczny i nie powoduje wyrzutów insuliny do krwi. Jedynym minusem jest poziom słodkości. Dlatego należy używać go więcej. Doskonale sprawdzi się jako dodatek do kawy, herbaty czy ciast.

Ile cukru dziennie możesz zjeść?

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) nie powinniśmy jeść więcej niż 12 łyżeczek cukru dziennie!

Słodycze 

Cukier mamy już za sobą. Teraz przyszedł czas na jego nieco bardziej przetworzoną formę, czyli słodycze! O ile z używania białego cukru jesteśmy w stanie zrezygnować, tak z jedzenia czekolady i ukochanych batoników – niekoniecznie.

Dlaczego jemy słodycze?

Okazuje się, że nasza miłość do słodyczy jest uwarunkowana genetycznie. Naukowcy twierdzą, że nasi przodkowie rozpoznawali po smaku czy coś jest zjadliwe czy nie.

  • Słodki świadczył o tym, że dany produkt nadaje się do konsumpcji.
  • Gorzki – wręcz przeciwnie. Mógł okazać się groźną trucizną!

Ale to nie koniec spekulacji! Po słodycze sięgamy najczęściej, gdy jesteśmy smutni lub zmęczeni. I nie ma się czemu dziwić. Cukier podnosi poziom serotoniny oraz tryptofanu we krwi, co przekłada się na natychmiastowy zastrzyk energii oraz lepszy nastrój.

Kolejną kwestia, to źle zbilansowany jadłospis. Jedząc za mało, prędzej czy później rzucimy się na jedzenie. I uwierz mi nie będą to warzywa i owoce, a właśnie słodycze! Dlaczego? A no dlatego, że są one źródłem łatwo przyswajalnej energii, dzięki której jesteśmy w stanie w szybki sposób zaspokoić głód.

Jak przestać jeść słodycze? 

  • Po pierwsze, przyjrzyj się swoim nawykom żywieniowym i zastanów się nad tym dlaczego sięgasz po słodycze. Może robisz to pod wpływem emocji. Może z nudów? Musisz to sprawdzić!
  • Po drugie, nie zakładaj że z dnia na dzień całkowicie odstawisz wszystko, co słodkie. Działaj etapami. Jeżeli do tej pory jadłaś tabliczkę czekolady dziennie, ogranicz się do połówki. Nawet nie zorientujesz się, kiedy w ogóle z niej zrezygnujesz.
  • Po trzecie, nie przejmuj się porażką. Nawet jak zdarzy Ci się zjeść coś słodkiego, nie odpuszczaj! Walcz dalej!
  • Po czwarte, znajdź zamiennik. W Internecie można znaleźć mnóstwo przepisów na zdrowe słodycze. Nutella z awokado, lody z bananów. Tego typu desery zaspokoją Twoją ochotę na słodycze!

Lista produktów, które zmniejszają ochotę na słodycze 

  • czarna kawa
  • woda mineralna
  • białko – twaróg, chude mięso, jaja, tofu
  • warzywa
  • owoce cytrusowe
  • ostre przyprawy
  • przyprawy korzenne

 

 

Dodaj komentarz