Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Czy warto ją stosować?

29 Paź

Dieta ketogeniczna to jedna z najbardziej popularnych diet odchudzających – zwłaszcza w ostatnim czasie, kiedy to zapanowała moda na spożywanie posiłków białkowo-tłuszczowych. Wszystko za sprawą naprawdę imponujących efektów – spadków wagi rzędu 4-5 kilogramów tygodniowo! Czy takie tempo redukcji jest bezpieczne? Czy dieta ketogoniczna jest skuteczna? Czy uczy prawidłowych nawyków żywieniowych? W dzisiejszym wpisie postaram się odpowiedzieć na wszystkie nurtujące Was pytania.

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna łamie stereotypy, w myśl których tłuszcz powoduje tycie. Zaleca zwiększenie jego podaży! Kiepski żart? Nie! Najprawdziwsza prawda! Już tłumaczę co i jak.

Węglowodany są najlepszym a zarazem najprostszym źródłem energii, kiedy ograniczymy ich spożycie nasz organizm zaczyna szukać jakiejś alternatywy. Alternatywy która pozwoli mu normalnie funkcjonować. Sięga do rezerw zgromadzonych w postaci tkanki tłuszczowej – czerpie z nich ile wlezie, a my tracimy na wadze! Proste, proste?! Pytanie brzmi: czy bezpieczne?

Dieta ketogeniczna – zasady

Już po tym krótkim wstępie nie trudno zorientować się, że najważniejsza zasada diety ketogenicznej brzmi: ogranicz spożycie węglowodanów. Zalecenia są naprawdę restrykcyjne – dzienna dawka tego makroskładnika nie przekracza 30 g!

 

Przy takiej ilości nasz organizm wchodzi w stan tzw. ketozy – zaczyna wydzielać ciała ketonowe powstałe w wyniku rozpadu komórek tłuszczowych. Kolejnym istotnym aspektem jest woda – zaleca się spożywanie minimum 2 litrów dziennie!

Dieta ketogeniczna – rozkład makroskładników

  • Białko: 20 g
  • Węglowodany: 30 g
  • Tłuszcz: 50 g

Dieta ketogeniczna – lista produktów dozwolonych

  • Kurczak
  • Chuda wołowina
  • Ryby
  • Oliwa z oliwek, masło, oleje roślinne
  • Orzechy i nasiona
  • Jaja
  • Fermentowane produkty mleczne
  • Warzywa o niskiej zawartości skrobi: sałata, pomidor, szpinak, ogórek itp.
  • Owoce jagodowe

dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna – jadłospis

  • Śniadanie: jajecznica na maśle ze szpinakiem, bekonem i pomidorami
  • II śniadanie: garść borówek, garść migdałów
  • Obiad: filet z piersi kurczaka pieczony w piekarniku z sałatką z zielonych warzyw
  • Podwieczorek: Tuńczyk w sosie własnym
  • Kolacja: Twaróg tłusty z warzywami oraz szczypiorkiem, dwa jaja

Dieta ketogeniczna – samopoczucie

Początek diety (kilka pierwszych dni) będzie obfitował w radość i zadowolenie. Poczujesz niesamowity przypływ energii, który niestety zniknie równie szybko jak się pojawił. Zostanie wyparty przez silne bóle oraz zawroty głowy, rozdrażnienie, szeroko rozumiane zmęczenie. Dodatkowo możesz zaobserwować:

  • przykry zapach z ust
  • senność
  • problemy z pamięcią i koncentracją
  • zaparcia
  • wzmożone pragnienie

Dieta ketogeniczna – u kogo się sprawdzi?

Dieta ketogeniczna nie sprawdzi się u osób aktywnych fizycznych, u których zapotrzebowanie na węglowodany jest naprawdę wysokie. Kobiety w ciąży, młodzież jak i seniorzy również powinni trzymać się od niej z daleka. Kto jeszcze musi zachować ostrożność? Osoby zmagające się z problemami żołądkowo-jelitowymi czy niewydolnością nerek.

Dieta ketogeniczna wady i zalety

Dieta ketogeniczna budzi wiele kontrowersji. Z jednej strony leczy:

  • reguluje poziom cukru we krwi
  • przeciwdziała napadom wilczego głodu
  • normuje ciśnienie
  • usprawnia pracę układu nerwowego

A z drugiej może doprowadzić do wielu poważnych skutków ubocznych! Sceptycy porównują ją do Dukana. Twierdzą, że ma zabójczy wpływ na układ hormonalny – rozregulowuje pracę tarczycy – jednego z najważniejszych narządów w ludzkim organizmie! Stosowana na dłuższą metę uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

Dieta ketogeniczna kontra padaczka

Warto wspomnieć o tym, że dieta ketogoniczna znajduje zastosowanie w leczeniu padaczki lekoopornej. Gros lekarzy twierdzi, że stanowi bardzo ważny – a w niektórych przypadkach wręcz niezbędny element terapii. Sprawdzi się również wśród osób zmagających się z zespołem Retta/Draveta, autyzmem, alzheimerem czy parkinsonem. Skąd te właściwości? Produkowane w trakcie kuracji ciała ketonowe chronią nasz komórki nerwowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Dieta ketogeniczna – czy warto?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Dieta ketogeniczna ma mnóstwo zalet. Co nie zmienia faktu, że wady nie są jej obce. Jedno jest pewne: powinna być stosowana pod ścisłą kontrolą lekarza! Nie dłużej niż kilka miesięcy!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *