Dieta ketogeniczna – czy jest bezpieczna? Czy warto ją stosować?

Dieta ketogeniczna to jedna z najbardziej popularnych diet odchudzających – zwłaszcza w ostatnim czasie, kiedy to zapanowała moda na spożywanie posiłków białkowo-tłuszczowych. Wszystko za sprawą naprawdę imponujących efektów – spadków wagi rzędu 4-5 kilogramów tygodniowo! Czy takie tempo redukcji jest bezpieczne? Czy dieta ketogoniczna jest skuteczna? Czy uczy prawidłowych nawyków żywieniowych? W dzisiejszym wpisie postaram się odpowiedzieć na wszystkie nurtujące Was pytania.

Dieta ketogeniczna

Dieta ketogeniczna łamie stereotypy, w myśl których tłuszcz powoduje tycie. Zaleca zwiększenie jego podaży! Kiepski żart? Nie! Najprawdziwsza prawda! Już tłumaczę co i jak.

Węglowodany są najlepszym a zarazem najprostszym źródłem energii, kiedy ograniczymy ich spożycie nasz organizm zaczyna szukać jakiejś alternatywy. Alternatywy która pozwoli mu normalnie funkcjonować. Sięga do rezerw zgromadzonych w postaci tkanki tłuszczowej – czerpie z nich ile wlezie, a my tracimy na wadze! Proste, proste?! Pytanie brzmi: czy bezpieczne?

Dieta ketogeniczna zasady

Już po tym krótkim wstępie nie trudno zorientować się, że najważniejsza zasada diety ketogenicznej brzmi: ogranicz spożycie węglowodanów. Zalecenia są naprawdę restrykcyjne – dzienna dawka tego makroskładnika nie przekracza 30 g!

 

Przy takiej ilości nasz organizm wchodzi w stan tzw. ketozy – zaczyna wydzielać ciała ketonowe powstałe w wyniku rozpadu komórek tłuszczowych. Kolejnym istotnym aspektem jest woda – zaleca się spożywanie minimum 2 litrów dziennie!

Dieta ketogeniczna rozkład makroskładników

  • Białko: 20 g
  • Węglowodany: 30 g
  • Tłuszcz: 50 g

Dieta ketogeniczna lista produktów dozwolonych

  • Kurczak
  • Chuda wołowina
  • Ryby
  • Oliwa z oliwek, masło, oleje roślinne
  • Orzechy i nasiona
  • Jaja
  • Fermentowane produkty mleczne
  • Warzywa o niskiej zawartości skrobi: sałata, pomidor, szpinak, ogórek itp.
  • Owoce jagodowe

Dieta ketogeniczna jadłospis

  • Śniadanie: jajecznica na maśle ze szpinakiem, bekonem i pomidorami
  • II śniadanie: garść borówek, garść migdałów
  • Obiad: filet z piersi kurczaka pieczony w piekarniku z sałatką z zielonych warzyw
  • Podwieczorek: Tuńczyk w sosie własnym
  • Kolacja: Twaróg tłusty z warzywami oraz szczypiorkiem, dwa jaja

Dieta ketogeniczna samopoczucie

Początek diety (kilka pierwszych dni) będzie obfitował w radość i zadowolenie. Poczujesz niesamowity przypływ energii, który niestety zniknie równie szybko jak się pojawił. Zostanie wyparty przez silne bóle oraz zawroty głowy, rozdrażnienie, szeroko rozumiane zmęczenie. Dodatkowo możesz zaobserwować:

  • przykry zapach z ust
  • senność
  • problemy z pamięcią i koncentracją
  • zaparcia
  • wzmożone pragnienie

Dieta ketogeniczna u kogo się sprawdzi?

Dieta ketogeniczna nie sprawdzi się u osób aktywnych fizycznych, u których zapotrzebowanie na węglowodany jest naprawdę wysokie. Kobiety w ciąży, młodzież jak i seniorzy również powinni trzymać się od niej z daleka. Kto jeszcze musi zachować ostrożność? Osoby zmagające się z problemami żołądkowo-jelitowymi czy niewydolnością nerek.

Dieta ketogeniczna wady i zalety

Dieta ketogeniczna budzi wiele kontrowersji. Z jednej strony leczy:

  • reguluje poziom cukru we krwi
  • przeciwdziała napadom wilczego głodu
  • normuje ciśnienie
  • usprawnia pracę układu nerwowego

A z drugiej może doprowadzić do wielu poważnych skutków ubocznych! Sceptycy porównują ją do Dukana. Twierdzą, że ma zabójczy wpływ na układ hormonalny – rozregulowuje pracę tarczycy – jednego z najważniejszych narządów w ludzkim organizmie! Stosowana na dłuższą metę uniemożliwia normalne funkcjonowanie.

Dieta ketogeniczna kontra padaczka

Warto wspomnieć o tym, że dieta ketogoniczna znajduje zastosowanie w leczeniu padaczki lekoopornej. Gros lekarzy twierdzi, że stanowi bardzo ważny – a w niektórych przypadkach wręcz niezbędny element terapii. Sprawdzi się również wśród osób zmagających się z zespołem Retta/Draveta, autyzmem, alzheimerem czy parkinsonem. Skąd te właściwości? Produkowane w trakcie kuracji ciała ketonowe chronią nasz komórki nerwowe przed szkodliwym działaniem wolnych rodników.

Dieta ketogeniczna czy warto?

Ciężko jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Dieta ketogeniczna ma mnóstwo zalet. Co nie zmienia faktu, że wady nie są jej obce. Jedno jest pewne: powinna być stosowana pod ścisłą kontrolą lekarza! Nie dłużej niż kilka miesięcy!

 

Dodaj komentarz