Dieta jabłkowa – skuteczny detoks organizmu. Zasady, zalety, efekty

Różnych rodzajów diet jest bardzo dużo, a coraz popularniejsze stają się sposoby żywienia oparte na owocach. Pomagają one zazwyczaj nie tylko schudnąć, ale również dostarczają organizmowi odpowiednich witamin i pomagają go oczyścić. I to właśnie dlatego cieszą się tak dużą popularnością. Jedną z najchętniej stosowanych diet, jest dieta, której głównym składnikiem są jabłka. Polecana jest przez dietetyków i specjalistów od zdrowego żywienia i pomogła schudnąć już tysiącom osób. Jakie są zasady diety jabłkowej, jakich efektów możemy oczekiwać i czy jest to sposób odżywiania zalecany wszystkim bez wyjątku?

Na czym polega dieta jabłkowa?

Dieta jabłkowa jest nie tyle dietą odchudzającą, ile oczyszczającą organizm. Stosując się do jej zasad, można zredukować toksyny w swoim ciele, i jednocześnie pozbyć się zbędnych kilogramów.

Głównym założeniem tego sposobu żywienia jest spożywanie jabłek w dowolnych ilościach. Można je jeść na śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację. Osoby, potrzebujące większego bilansu energetycznego, płynącego z posiłków, mogą owoce łączyć z innymi produktami.

Dieta jabłkowa opiera się głównie na jabłkach i nie powinna być stosowana przez dłużej niż 5 dni. Jabłka to owoce o niskiej zawartości kalorii, których 80% stanowi woda i choć mogą być stosowane w różnych ilościach, nie dostarczą nam wszystkich składników odżywczych, które potrzebujemy, aby prawidłowo funkcjonować.

Efekty diety jabłkowej

Dieta najlepsze rezultaty przynosi, gdy spożywamy przez cały dzień głównie jabłka, popijając je dużymi ilościami wody mineralnej. Z reguły unika się stosowania innych pokarmów, dlatego warto się do diety odpowiednio przygotować, można też skonsultować się z lekarzem, który stwierdzi, czy nie ma żadnych przeciwwskazań, abyśmy rozpoczęli taki sposób żywienia.

Najczęściej stosowaną formą diety jabłkowej jest 3-dniowy detoks, który polega na wyeliminowaniu jakichkolwiek innych produktów i spożywaniu dowolnej ilości jabłek oraz wody. Takie działanie ma na celu oczyszczenie organizmu z toksyn przy jednoczesnym jego nawodnieniu.

Innym wariantem jest dieta jabłkowa 5-dniowa, zakładająca łączenie jabłek z innymi produktami z tabeli zdrowego żywienia. Jest to sposób odżywiania przeznaczony głównie dla osób, które potrzebują większej ilości kalorii i nie są w stanie w ciągu dnia żywić się tylko i wyłącznie jabłkami.

Jabłka pobudzają pracę soków żołądkowych, poprawiając trawienie. Zawarte w tych owocach składniki odżywcze poprawiają samopoczucie,a dzięki wysokiej dawce witaminy C wzrośnie nasza odporność. Co więcej, inne witaminy zawarte w jabłkach przywracają młodość i działają bakteriobójczo.

Choć dieta jabłkowa nie jest dietą odchudzającą, przynosi również efekty redukcji wagi ciała. Stosując ten sposób odżywiania, spożywamy mniej kalorii i poprawiamy trawienie, co sprzyja utracie zbędnego tłuszczyku.

Wady i zalety diety jabłkowej

Od lat wiadomo, że jabłka to owoce, które dostarczają naszemu organizmowi wielu witamin i pomagają utrzymać go w świetnej kondycji. Wprowadzenie tych owoców do diety zalecane jest praktycznie przez każdego specjalistę od zdrowego żywienia.

Jabłka pomagają obniżyć poziom złego cholesterolu, hamują rozwój miażdżycy i chorób układu krwionośnego. Zalecane są osobom z cukrzycą, gdyż charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym, mają bardzo dużo błonnika, który wpływa na trawienie i reguluje pracę jelit. Naukowcy twierdzą również, że jabłka przeciwdziałają rozwojowi choroby Alzheimera i zapobiegają starzeniu się mózgu.

Jak widzimy, jabłka są bardzo zdrowe, prawda? Dlaczego więc diety jabłkowej nie powinno się stosować dłużej niż 5 dni?

Jej głównym minusem jest niska ilość substancji odżywczych, gdyż jabłka, pomimo wielu witamin, nie dostarczają naszemu organizmowi wszystkiego, czego potrzebuje. Stosując ten sposób żywienia przez dłuższy czas, możemy narazić się na wiele nieprzyjemności, a pierwszymi objawami są zmęczenie i zawroty głowy.

Osoby, które zdecydują się na dietę jabłkową, po jej zakończeniu powinny zastosować okres przystosowania do normalnego pożywienia, gdyż poprzez oczyszczające właściwości jabłek może zostać zaburzona funkcjonalność żołądka, co może okazać się problemem, jeżeli od razu wrócimy do stałych nawyków żywieniowych. Po skończonej kuracji najlepiej przez kilka dni unikać tłustych potraw i słodyczy, stosując się do zasad zdrowego żywienia.

Dieta jabłkowa – dla kogo?

Dieta jabłkowa przeznaczona jest tylko i wyłącznie dla osób dorosłych. Nie powinny jej stosować nastolatki oraz kobiety w ciąży. Osoby, które pracują fizyczne i wymagają zwiększenie dziennej ilości kalorii, powinny stosować 5-dniowy wariant diety jabłkowej, łącząc te owoce z innymi produktami.

Dieta jabłkowa – podsumowanie

Dieta jabłkowa ma na celu oczyszczenie organizmu z toksyn i bardzo dobrze sobie z tym radzi. Nie jest to sposób odżywiania, który powinno się stosować w celu utraty wagi ciała, aczkolwiek przynosi również efekty odchudzające. Jest to dobra opcja na to, aby poprawić samopoczucie, dostarczyć organizmowi wielu witamin i przeprowadzić dogłębny detoks. Stanowi jednak sposób krótkotrwały, który warto stosować raz na jakiś czas i nie powinno się go praktykować jako trybu życia. Jabłka natomiast warto wprowadzić do jadłospisu na co dzień, łącząc je z innymi produktami 🙂

Dodaj komentarz