Dieta – co to tak właściwie jest?

Mieszkańcy naszego kraju nie wiedzą jak się odchudzać – tak wynika z raportu „Polacy na diecie”. Zresztą nie potrzeba do tego badań, faktów czy liczb. Wystarczy rozejrzeć się wokół, by dojść do takich wniosków. Przykład z życia. Spotykasz sąsiadkę na targu, pytasz na co jej 10 kilogramów jabłek? Skoro do sezonu jeszcze daleko. Czerwcowe nie smakują tak dobrze, jak wrześniowe. Odpowiada, że na soki. Zamierza je pić przez tydzień i schudnąć 5 kilogramów. Czy tak powinna wyglądać dieta? Zdecydowanie nie!

Dieta to katorga

Osobom biorącym udział we wspomnianym przeze mnie badaniu zadano następujące pytanie:

Z czym kojarzy Ci się słowo dieta? 

Odpowiedzi nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Dieta to katorga.Większości ankietowanych kojarzy się z:

  • pasmem wyrzeczeniem
  • jedzeniem pozbawionym smaku
  • ryżem i kurczakiem
  • ciągłym rygorem
  • złym samopoczuciem

Nic dziwnego, że tak wiele osób walczy z efektem jojo. Zaczynając odchudzanie z takim nastawieniem, jesteśmy spalani już na starcie! Pozwól, że posłużę się przykładem. Wieczorem kładziesz się do łóżka i nastawiasz budzik. Nerwowo patrzysz na wskazówki zegara: 5:30. Po Twojej głowie krążą myśli:

  • znowu muszę iść do tej „zas****j” roboty

Z takim podejściem świata nie zwojujesz. Musisz zmienić nastawienie. Podobnie jest z odchudzaniem. Decydujesz się przejść na dietę. Super! Pomyśl, ile korzyści może Ci przynieść. Zyskasz pewność siebie, staniesz się bardziej atrakcyjna, ciuchy będą dobrze leżeć – w końcu będziesz mogła ubierać się w to co chcesz, a nie w to co musisz!

Każdy z nas jest na diecie

Prawda jest taka, że każdy z nas, chcąc nie chcąc jest na diecie. W końcu dieta to sposób odżywiania. Mniej lub bardziej zdrowy. Wiele osób o tym nie wie. Utożsamiając to słowo tylko i wyłącznie z utratą kilogramów. Tymczasem okazuje się, że ten termin ma różne znaczenia.

  • dieta naturalna – zwyczajowy model odżywiania obowiązujący w danej społeczności
  • dieta alternatywna – sposób odżywiania polegający na wyeliminowaniu z jadłospisu pewnej grupy produktów
  • dieta lecznicza -model żywienia, którego celem jest poprawa kondycji zdrowotnej
  • dieta doświadczalna – jadłospis skomponowany z myślą o przeprowadzeniu badań laboratoryjnych itp.

Zestawienie najpopularniejszych diet odchduzających

Diety odchudzające wyrastają jak grzyby po deszczu. W Internecie nie brakuje pseudo specjalistów, którzy doradzą nam jak stracić kilka kilogramów. Stąd też narodziło się błędne przekonanie, że aby schudnąć trzeba się głodzić. Co jest kompletnym nieporozumieniem!

Dieta kopenhaska 

To jedna z najbardziej rygorystycznych diet. Choć trwa tylko 13 dni jest naprawdę wymagająca, dostarcza zaledwie 800 kalorii dziennie! Można ją stosować nie częściej niż raz na dwa lata! Jej jadłospis bazuje na takich produktach jak: chudy nabiał, kurczak, wołowina, jaja, warzywa, kawa, oliwa z oliwek. Niedozwolona jest nawet guma do żucia czy odrobina mleka do kawy! Dodatkowo należy pamiętać o wypijaniu 2 litrów wody dziennie. Daje naprawdę spektakularne efekty – w trakcie jej trwania można schudnąć nawet 15 kg! Niestety, takie spadki wagi mogą w znaczący sposób odbić się na naszym zdrowiu. Nadmierne wypadanie włosów, anemia, zaburzenia miesiączkowania – to tylko niektóre z przykrych konsekwencji. Kolejna, zła wiadomość jest taka, że dieta kopenhaska w większości przypadków kończy się efektem jojo!

Dieta Dukana

Tę dietę zna chyba każdy. Jej jadłospis bazuje przede wszystkim na nabiale. Mięso, jaja, twaróg, serek wiejski, jogurt naturalny a wszystko w wersji light. Pewnego rodzaju urozmaiceniem są otręby. Zapomniałam wspomnieć o rybach – je również możecie jeść. Choć cechuje się wysoką skutecznością, jest równie niebezpieczna co kopenhaska. Może doprowadzić do niedoborów witamin i minerałów, problemów z wypróżnianiem, niewydolności nerek, a nawet zaburzeń pamięci! Zdecydowana większość dietetyków jest przeciwna jej stosowaniu. Twierdzą, że:

  • nie uczy zasad zdrowego odżywiania
  • zwiększa ryzyko wystąpienia efektu jojo
  • rujnuje zdrowie

Dieta Plaż Południowych

To model żywieniowy, który zdecydowanie wyróżnia się na tle wyżej wymienionych diet. Jest uważany za jedną z najzdrowszych diet na świecie! Jego jadłospis jest zbilansowany i zróżnicowany. Sprawdzi się u osób, które nie lubią lub nie mają czasu na liczenie kalorii. Ci którzy zdecydują się na wprowadzenie go w życie, dostaną rozpiskę produktów które mogą jeść i na jej podstawie będą komponować menu. Chude mięso, warzywa, owoce, nabiał, ryby, nasiona i orzechy, oliwa z oliwek – do wyboru do koloru.

Dieta zgodna z grupą krwi

To prawdziwy hit, który przywędrował do nas wprost zza granicy. Jej autor  Petera D’Adamo twierdzi, że każdy z nas inaczej przyswaja jedzenie. Jeden produkt spożywczy może nam szkodzić, a drugi wręcz przeciwnie – pomagać. Zasadę tę warunkuje grupa krwi. Jeżeli masz grupę krwi:

  • „0”- w Twoim menu nie może zabraknąć mięsa.
  • „A” – zostań wegetarianką. Twój organizm kocha warzywa i owoce.
  • „B” – postaw na produkty mleczne.
  • „AB” –  możesz jeść wszystko, ale z umiarem.

Dieta dr Dąbrowskiej

To prawdziwy hit ostatnich lat! Wypromowany m.in. przez gwiazdy polskiego show-biznesu: Karolinę Szostak czy Anne Popek. Pozwala oczyścić organizm z toksyn, schudnąć oraz poprawić zdrowie. Trwa 42 dni. W tym czasie można zrzucić 10 kg! Menu opiera się na warzywach i owocach o niskiej zawartości węglowodanów.

Czy istnieje dieta idealna?

Niestety nie. Prawda jest taka, że dieta powinna być dostosowana do indywidualnych potrzeb naszego organizmu. Warto obserwować swoje ciało i sprawdzać, jak reaguje na konkretne produkty spożywcze lub zgłosić się po pomoc do dietetyka. W większości przypadków nie trzeba uciekać się do takich restrykcji jak Dukan czy Kopenhaska. Zazwyczaj wystarczy zrezygnować z jedzenia słodyczy i fast-foodów aby zaobserwować spadek wagi.

 

 

Dodaj komentarz