Dieta 1000 kcal- czy jest skuteczna? Czy warto ją stosować?

Liczenie kalorii to najprostsza metoda na to, aby pozbyć się zbędnego balastu. Możemy jeść co chcemy – warunek jest jeden. Musimy zmieścić się w wyznaczonym limicie kalorycznym – w naszym przypadku 1000 kcal. Wbrew pozorom – to nic trudnego. Wystarczy zaopatrzyć się w wagę kuchenną oraz kalkulator. Chociaż…W dzisiejszych czasach będzie zbędny. W Google Play czy App Store nie brakuje aplikacji, które z największą przyjemnością przejmą kontrolę nad naszym sposobem odżywiania – Fitatau, MyFitnessPal. Wpisujemy gramaturę produktu i gotowe!

Dieta 1000 kcal

Dieta 1000 kcal to jedna z najbardziej popularnych, kontrowersyjnych a zarazem restrykcyjnych diet odchudzających. Zasada jest prosta: aby schudnąć musisz zmieścić się w bilansie kalorycznym.  Sceptycy twierdzą, że nie można jej stosować dłużej niż tydzień. Optymiści – nie znają granic. Wśród jej fanów nie brakuje kobiet. Większości Pań zależy na szybkich efektach, które dieta 1000 kcal jest w stanie zagwarantować.

  • Spadki rzędu 2-3 kilogramów tygodniowo

Dieta 1000 kcal – najważniejsze zasady

Jesz nie więcej niż 1000 kalorii dziennie – tak brzmi najważniejsza zasada diety. Kompozycja posiłków – dowolna. To Ty decydujesz, co znajdzie się na Twoim talerzu. Co nie zmienia faktu, że większość odchudzających opiera swoje menu na posiłkach niskotłuszczowych oraz niskokalorycznych. Wybierają produkty bogate w błonnik, dzięki którym są w stanie zaspokoić głód. Optymalny jadłospis zakłada spożywanie 5 posiłków dziennie.

  • Śniadanie – 250 kcal
  • II Śniadanie – 100 kcal
  • Obiad – 350 kcal
  • Podwieczorek – 100 kcal
  • Kolacja – 200 kcal

Dieta 1000 kcal – lista zalecanych produktów

  • Świeże warzywa i owoce
  • Chudy nabiał
  • Mięso drobiowe
  • Ryby: dorsz, morszczuk, mintaj, sandacz, tuńczyk
  • Jaja
  • Mrożonki
  • Ciemne pieczywo, płatki owsiane górskie, gruboziarniste kasze, ryż brązowy
  • Fermentowane produkty mleczne

Dieta 1000 kcal – lista zakazanych produktów

  • Słodycze
  • Fast-foody
  • Białe pieczywo
  • Cukier
  • Majonez
  • Tłusty nabiał
  • Masło
  • Słone przekąski

Dieta 1000 kcal – sposób przygotowywania posiłków

Należy wystrzegać się dań smażonych na głębokim tłuszczu lub w panierce. Zaleca się gotowanie na parze lub w wodzie, pieczenie w piekarniku, smażenie na patelni teflonowej.

Dieta 1000 kcal – o czym jeszcze musisz pamiętać?

O odpowiednim nawodnieniu organizmu! Pij minimum dwa litry wody dziennie!

Dieta 1000 kcal – przykładowy jadłospis

Śniadanie: sok pomarańczowy, bułka pełnoziarnista z chudą wędliną i pomidorem.

II śniadanie: jogurt naturalny

Obiad: Grillowana pierś z kurczaka z sałatką grecką

Podwieczorek: Jabłko

Kolacja: Tuńczyk z warzywami

Dieta 1000 kcal a sport

Ze względu na niską podaż kalorii nie zaleca się uprawiania sportu. Dopuszczalny jest lekki wysiłek fizyczny: spacer, joga, pilates, rekreacyjna jazda na rowerze.

Dieta 1000 kcal czy warto?

Choć efekty są naprawdę zadowalające, odradza się stosowanie diety 1000 kcal. Dlaczego? Tak duży deficyt kaloryczny może okazać się niebezpieczny dla naszego zdrowia! To prosta droga do nabawienia się niedoborów witamin i minerałów, anemii czy zaburzeń hormonalnych! W 90% przypadków kończy się efektem jojo!

Dieta 1000 kcal to naprawdę podstępna bestia. Kusi efektami, a odstrasza skutkami ubocznymi – których doświadczamy dopiero kilka miesięcy później.

Dieta 1000 kcal – co w zamian?

Liczenie kalorii, samo w sobie nie jest złe. Sęk w tym, żeby robić to z głową! Zapytasz jak? Już spieszę z odpowiedzią. Chcesz schudnąć, licząc? Poznaj swoją PPM – podstawową przemianę materii.

  • PPM (kobiety) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 655,1 + (9,563 x masa ciała [kg]) + (1,85 x wzrost [cm]) – (4,676 x [wiek])
  • PPM (mężczyźni) = SWE (spoczynkowy wydatek energetyczny kcal) = 66,5 + (13,75 x masa ciała [kg]) + (5,003 x wzrost [cm]) – (6,775 x [wiek])

Wpisz swoje dane. Otrzymany wynik pomnóż przez współczynnik aktywności fizycznej:

  • 1,2 – 1,3 – chory leżące w łóżku
  • 1,4 – niska aktywność fizyczna
  • 1,6 – umiarkowana aktywność fizyczna
  • 1,75 – aktywny styl życia
  • 2 – bardzo aktywny tryb życia
  • 2,2-2,4 – sport zawodowy

Teraz już wiesz ile kalorii powinieneś spożywać aby utrzymać aktualną masę ciała. W związku z tym, że chcesz schudnąć odejmij od otrzymanego wyniku 300 kalorii i działaj! Będziesz chudnąć 0,5-1 kg tygodniowo – bezpiecznie i zdrowo. Powodzenia!

Dodaj komentarz